خلاصه بازار یک شنبه 13مرداد92
نوشته شده توسط : مجید زارعی

قیمت اکثر شرکت های شیمیایی کاهش یافته است. قیمت پتروشیمی شیراز 1 درصد کاهش یافته است. به گزارش سایت پترو تحلیل، این شرکت برای دومین هفته متوالی محصولات جوش شیرین و کربنات های سبک و سنگین خود را در بورس کالا عرضه نکرده و بدین ترتیب این کالاها در بازار داخل با رشد قیمت مواجه شده اند. در این خصوص گمانه زنی هایی مبنی بر فروش خارج از بورس و یا مشکلات تولید با توجه به سهمیه بندی آب در این مجتمع وجود دارد. بلوک 16 درصدی سهام صنایع شیمیایی ایران در تاریخ 23 مرداد در بازار دوم بورس اوراق بهادار به صورت عمده (مدیریتی غیرکنترلی) عرضه می شود، سرمایه گذاری آتیه دماوند عرضه کننده این بلوک می باشد، قیمت پایه عرضه 4200 تومان اعلام شده است.

در بخش فلزات و کانی های فلزی، قیمت دو قطب تولید فولاد یعنی فولاد مبارکه و فولاد خوزستان کاهش یافته است. فولاد آلیاژی یزد و فولاد آلیاژی ایران هم کاهش قیمت را ثبت کرده اند. با این حال، قیمت ذوب آهن اصفهان که تولیدکننده مقاطع فولادی است افزایش یافته اگرچه حجم معاملات ذوب آهن نسبت به روز گذشته کاهش یافته است. عرضه محصولات این شرکت در بورس کالا با استقبال خریداران مواجه شده و محصولات شرکت با قیمت های فراتر از قیمت پایه معامله شده است. مس شهیدباهنر با صف فروش و قیمت 275 تومانی بسته شده است.  ملی مس ایران با صف خرید و قیمت 3451 ریال به کار خود پایان داده است، این نماد بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل داشته است. سرمایه گذاران گمان می کنند طرح های توسعه ای این شرکت در صورت اجرا بتواند به رشد سودآوری کمک کرده و اثرات ناشی از کاهش عیار معادن را تعدیل کند. هفته آینده گزارش های مهم از اقتصاد چین منتشر میشود که برای بازارهای مالی از جمله بازار فلزات با اهمیت است. (اطلاعات بیشتر در دورنمای هفتگی کارگزاری مفید)

قیمت تولیدکنندگان محصولات مصرفی ضروری افزایش یافته است. تمام شرکت های قندی با رشد قیمت مواجه شده اند و اکثر آنها با صف خرید به کار خود در بازار پایان داده اند. سالمین تولید کننده انواع کیک و بیسکویت با رشد 250 درصدی بازگشایی شده و شرکت های لبنی از جمله پاک و پگاه آذربایجان با صف خرید روبرو هستند. به گفته دبیر انجمن صنایع لبنی به بانک مرکزی ابلاغ شده که تا سه ماه دیگر ارز مرجع ۱۲۲۶ تومان به ۷ قلم کالای اساسی اختصاص دهد.

در بخش دارویی قیمت ها افزایش یافته و برخی از نمادهای گروه از جمله سرمایه گذاری البرز، پخش البرز، البرز دارو، دارویی سبحان و کوثر با صف خرید بسته شده اند.

در بخش کالاهای غیرضروری، قیمت سهام اکثر خودروسازها کاهش یافته اما تمام شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی با صف خرید بسته شده اند. آبسال، تولیدکننده انواع کولر آبی، سومین روز پیاپی بعد از بازگشایی در بیشینه تاریخی با صف خرید بسته شده است.  شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن، روز 16 مردادماه، بلوک یک درصدی سهام ایران خودرو را در بازار اول بورس اوراق بهادار به صورت عمده غیرمدیریتی عرضه می کند. بجز ایران یاسا و درخشان تهران قیمت سایر تولیدکنندگان لاستیک و پلاستیک کاهش یافته است. ایران تایر روند کاهشی یکماهه را ادامه داده است.

در بخش مالی، قیمت بیشتر نمادهای بانکی کاهش یافته است تا بخشی از رشد قابل توجه 77 درصدی امسال این گروه تعدیل شده باشد. همچنین قیمت پست بانک با رشد 4 درصدی به بالاترین حد طی دو سال و نیم اخیر رسیده است. مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی از رشد 2.7 درصدی نقدینگی در سه ماهه اول سال جاری خبر داده ، یر این اساس حجم نقدینگی در سه ماهه اول سال 92 با 2.7 درصد رشد نسبت به اسفند سال گذشته به 473 هزار میلیارد تومان رسیده است.

قیمت سرمایه گذاری صنعت بیمه برای چهارمین روز متوالی افزایش یافته است، این شرکت در روز گذشته طی نامه ای از به مزایده گذاشته شدن سهم الشرکه خود در یک پروژه ساختمانی خبر داده بود. قیمت سرمایه گذاری بازنشستگي كاركنان بانك ها برای سومین روز متوالی افزایش یافته، عمده سرمایه گذاری شرکت در بخش فلزات اساسی بویژه در شرکت های فولاد مبارکه و فولاد خوزستان انجام شده است. سرمایه گذاری آتیه دماوند و سرمایه گذاری صنعت و معدن با صف فروش مواجه شده اند.

قیمت بیشتر شرکت های ساختمانی کاهش یافته است و تنها دو نماد عمران‌وتوسعه‌فارس‌ و سخت آژند(ثاژن) با افزایش قیمت بسته شده اند. فعالیت شرکت عمران‌وتوسعه‌فارس در زمینه انبوه سازی و مشاوره ساخت مسکن است و هم اکنون در تهران، کرج و شیراز پروژه های در دست ساخت دارد. قیمت سرمایه گذاری مسکن شمال شرق پس از پنج روز رشد،کاهش یافته است.

قیمت بیشتر شرکت های سیمانی کاهش یافته است تا بازده این گروه از ابتدای سال به 237 درصد برسد. قیمت سیمان غرب برای دومین روز پیاپی کاهش یافته و به کمینه دو هفته اخیر خود رسیده است. تولیدکنندگان کاشی و سرامیک با افزایش قیمت بسته شده اند.

در بخش انرژی، موضوع تعدیل منفی 66 درصدی پالایش نفت تهران در جلسه مجمع عمومی عادی این شرکت مورد بررسی قرار گرفت و بنا شد در صورت فراهم شدن بستر لازم از لحاظ استانداردهای حسابداری تعدیل منفی 19767 ریالی به ازای هر سهم به عنوان تعدیلات سنواتی به سود سال 92 اضافه شود.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت لاوان و مدیر مالی پالایش نفت بندر عباس تاخير در دريافت اعلاميه‌ها از سوي شركت ملي پالايش و پخش را عامل اصلی متوقف ماندن نماد پالایشگاه‌ها عنوان کردند. به گفته مدیر عامل پالایش نفت لاوان دریافت با تأخیر اعلامیه‌ها مانع از ارائه به موقع گزارش‌های میان دوره‌ای است.

مدیر مالی شرکت ذغالسنگ نگین طبس ازتوافق ذوب آهن اصفهان، مصرف کننده عمده ذغال سنگ، برای افزایش 20 درصدی قیمت ذغال سنگ خبر داده است. ذغالسنگ نگین طبس در مناقصه ایمیدرو برای استخراج 300 هزار تن ذغال سنگ برنده شده است. این نماد در یک هفته اخیر 15 درصد رشد داشته است.

قیمت مخابرات ایران پس از پنج روز افت و رسیدن به حمایت 240 تومانی افزایش یافته و این نماد نهایتا با صف خرید به کار خود پایان داده است. همراه اول با 1 درصد رشد در 4160 تومان بسته شده است.

-

 

جدول تغییرات

تغییرات در ساعت 12:00 نسبت به زمان مشابه روز کاری قبل:

 

گروه   روزانه %    
استخراج نفت   3.7  
مخابرات   3.6  
قند و شکر   2.7  
محصولات فلزی   2.2  
کاشی و سرامیک   2.2  
فنی مهندسی   2.1  
کانی غیرفلزی   2.0  
دارویی   1.3  
بیمه   1.2  
غذایی بجز قند   1.2  
بانک   0.4  
فرآورده های نفتی   0.0 -  
فلزات اساسی   -0.1  
کانه های فلزی   -0.2  
شاخص کل   -0.2  
حمل و نقل   -0.3  
ماشین آلات   -0.4  
رایانه   -0.4  
دستگاه های برقی -0.6  
سرمایه گذاری   -1.3  
انبوه سازی   -1.3  
سیمان   -1.5  
لاستیک   -1.7  
شیمیایی   -1.7  
خودرو   -2.4  
سایر مالی (لیزینگ) -2.9




:: موضوعات مرتبط: بورس وبازار سرمایه , ,
:: بازدید از این مطلب : 376
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 مرداد 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: